Kaikki Kategoriat

Aivojumppaa

Posted by limitless 02.12.2015 0 Comment(s)

Aivojumppaa

 

Aivosi pystyvät melko uskomattomiin asioihin. Aivot muuttuvat jatkuvasti tottumuksiesi sekä elämäntapojesi mukaan. Se käyttäytyy kuin lihas ­ mitä enemmän käytät sitä ­ sitä vahvempi siitä tulee. Tämä ei siis ole metafora, vaan voit ”treenata” osan aivoistasi, kasvattaa sitä fyysisesti vahvistamalla hermoratoja.

Keskeinen osa, jotta aivosi pysyvät vahvana ja onnellisena, on ruokavalio ja se mitä aivoillesi syötät. Syömällä paljon laadukkaita rasvoja ja ruokia, jotka sisältävät runsaasti tulehdusta vastaan taistelevia antioksidantteja pidät aivosi kunnossa. Sinun kannattaa myös suojata aivojasi ympäristömyrkyistä (homeet ym.). Yhtä tärkeänä osana pidetään aivojen neuronien aktivointi. Tässä muutama yksinkertainen vinkki mitä voit pitää mielessä (kirjaimellisesti).

 

Aivot aamukävelylle

Valo on yhtä voimakas kuin huume, ja jos käytät sitä oikealla tavalla voit parantaa energiaa ja keskittymistä. Altistuminen siniselle valolle lisää aivojen toimintaa ja tarkkaavaisuutta enemmän kuin kuppi kahvia. Sininen valo myös nopeuttaa reaktioaikaa ja sillä on vaikutusta vuorokausirytmiin – sisäiseen kelloosi, joka ohjaa unen aikataulua.

Onneksi useimmilla meistä on pääsy luonnolliseen siniseen valoon. Auringonsäteet ovat täynnä sitä, ja aurinko on jopa 1000 kertaa hehkulamppua vahvempi (tai se mitä siitä saa irti). Saadaksesi parhaimman hyödyn, mene 15 minuutin kävelylle 30 minuutin kuluessa siitä kun heräät. Annos aurinkoa pistää aivotoiminnan käyntiin, lisää valppautta ja saa sinut valmiiksi kohtaamaan päivän haasteita.

 

Pidä huone pimeänä

Sininen valo on voimakkaimmillaan aamulla, mutta sitä löytyy myös päivällä. Illalla ja yöllä sininen valo saattaa aiheuttaa ongelmia. Kun rentoudut ja keho valmistautuu nukkumiseen, haluat myös mielen valmistautuvan nukkumiseen. Se tarkoittaa sinisen valon altistumisen minimoimista auringonlaskun jälkeen. Ongelmana on, että kannettavat tietokoneet, puhelimet, valaisimet, TV:t ym. laitteet säteilevät sinistä valoa, tukahduttavat melatoniinin tuotannon ja vähentävät unen laatua (2) (3).

Onneksi on vaihtoehtoja. Voit poistaa tämän sinisen valon tietokoneesta lataamalla F.lux, (ilmainen ohjelma) joka laskee milloin aurinko laskee ja korvaa automaattisesti sinisen valon tietokoneessasi vaarattomalla punaisella ja keltaisella valolla. Voit myös ostaa sinistä valoa estävän näytönsuojan älypuhelimeesi.

 

Näläännytä aivosi, mutta vain lyhyen aikaa

Yksi tapa buustata aivoja, on pätkäpaaston kautta. Jos mennään muutaman tunnin syömättä (sanotaan vaikka vaatimattomasti 16 tuntia näin alkuun), kaikenlaisia hyviä asioita tapahtuu kehossasi ja mielessäsi. Lisäksi, että poltat paljon rasvaa, aivosolut pystyvät mukautumaan paremmin stressiin (4). Pätkäpaastokin myös lisää autofagiaa, aivojesi tapa puhdistaa taloa: se pääsee eroon vanhoista vaurioituneista soluista ja tekee tilaa tuoreille uusille soluille (5). Lyhyesti, aamupalan väliin jättäminen silloin tällöin voi olla hyödyllistä aivoillesi.

Haittapuoli tavallisessa pätkäpaastossa on, että sinulle tulee niin kova nälkä, että se muuttuu häiriötekijäksi. Siksi käytämme silloin tällöin itse Bulletproof­pätkäpaastoa, jossa sammutetaan nälkähormonit esimerkiksi juomalla vain Bulletproof­kahvia aamulla.

 

Stressaa aivojasi kokeilemalla uusia asioita

Tämähän kuulostaa aivan kliseeltä! Kuten kaikki muutkin suositukset täällä, on tästä ajatuksesta saatu paljon tuettuja tutkimustuloksia. Ja ne tutkimuksethan liittyvät tietysti rottiin. Viehkeää, eikö?

Rotan aivot ovat järkyttävän samankaltaiset kuin ihmisen aivot, joten ne ovat yksi suosituimmista eläinmalleista neurotieteessä. Meillä on paljon tutkimusaineistoa, jossa verrataan rottien aivoja eri ympäristöissä – yksi vertailu rikkaassa ympäristössä leluilla, alustoilla, ja peleillä, ja toinen ympäristö missä ne elävät ”tavallisesti” tyhjässä häkissä.

Rottien elävässä ympäristössä he viihtyivät aivan eri tavalla:

  • ●  Ne kasvattavat enemmän uusia aivosoluja ja muodostavat vahvemmat

    hermoyhteydet (6)

  • ●  Parempi muisti (6)

  • ●  Parempi oppiminen (7)

  • ●  Toipuvat aivohalvauksista nopeammin (8,9)

  • ●  Tuottavat enemmän BDNF, proteiini joka laukaisee neurogeneeesiä ja edistää

    hyvinvoinnin tunnetta (10)

     

Tämä voidaan soveltaa myös ihmisiin. On tärkeää pitää aivot mukana pelissä. Tehdä jotain, joka innostaa sinua joka päivä, olkoon se sitten lukeminen, tanssi, vaeltaminen, maalaus, ruoanlaitto – tai minun tapauksessani biohakkerointi. Mitä tahansa se on, varaa siihen aikaa ja pidä hauskaa. Anna aivoille uusia ideoita, uusia taitoja ja uusia kokemuksia. Saat vahvemmat aivot ja elät rikkaampaa elämää.

  •  

Löydät lisää biohakkeroinnista, kehon ja mielen optimoinnista verkkosivuilta www.belimitless.fi,Facebookista, Instagramista ja Twitteristä.

- Ole rajaton, Dani

 

 

 

Lähteet

 

(1) http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0076707%20
(2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21552190%20
(3) http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side
(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC156352/
(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3106288/
(6) http://www.researchgate.net/publication/227914829_Enriched_environment_increases_neurogenesis_in_the_adult_rat_dentate_gyrus_and_improves
(7) http://psycnet.apa.org/journals/cep/12/3/159/
(8) https://stroke.ahajournals.org/content/36/6/1278.full
(9) http://stroke.ahajournals.org/content/27/2/324.short
(10) http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0014488600974156

Leave a Comment